Карантин в Україні надзвичайно сильно вдарив по бізнесу. Багато підприємств зазнали значних втрат, не дивлячись на впровадження державою підтримки у вигляді кредитних канікул та деяких пільг.
Представники торгово-промислової палати України провели аналітичне дослідження, яке показало ТОП-5 проблем, які зазнав бізнес:
- врегулювання відносин, пов’язаних із оплатою за оренду;
- зрив термінів поставки товарів, обладнання та сировини;
- врегулювання взаємовідносин з банками;
- затримки з експортом;
- невиконання зобов’язань іноземними партнерами.
Карантин обмежив можливість не тільки вчасно доставляти товари та сировину, але й зумовив подорожчання доставки, що збільшило, в свою чергу, собівартість товарів та послуг.
Крім того, подорожчання низки продовольчих товарів було спричинено збільшенням на нього попиту на ринку. Не дивлячись на ті штрафні санкції, які були введені державою, та контролем антимонопольного комітету, продавці все ж, під ризиком штрафів, виставляють ринку свої нові невигідні для покупців умови.
Проте виходу немає, треба адаптуватися під ті нові умови, в які потрапили українські підприємці.
Більше того, не дивлячись на підвищення ціни на певну сировину, деяким бізнесменам все ж таки вдається триматися на плаву. Головна причина – це соціальна орієнтованість компаній. Адже якщо бізнес вирішує конкретні проблеми людей, то він буде завжди в тренді та йому не буде страшною ніяка криза.
Чудовим прикладом являється історія компанії FuseFoods (I’m Ready).
Атовці об’єдналися навколо питання розробки м’яса тривалого зберігання в зручній упаковці. Чому? «Тому що кожного разу, коли ми отримували консерви для польових виходів, ми мріяли про м’яку, зручну упаковку для них, і про смак…» – пояснює Юрій Крипченко, CEO компанії FuseFoods.
Ветерани АТО почали шукати фінансові ресурси, за які можна було б запустити своє виробництво. Проте українські реалії показали, що дуже складно було знайти значні фінанси на власний бізнес. Крім того, їм потрібен був не просто кредит на власну справу, а постійна фінансова та консалтингова підтримка. Оббігавши купу банків, у них вже почали опускатися руки, поки вони не зустріли бойового побратима Сергія Позняка (власник та генеральний директор групи фінансових компаній FGK Financial Group, в яку входять Cronvest та FinStream), який теж являється ветераном АТО. Сергій, як ніхто інший, розуміє важливість розвитку фінансового сектору та МСБ в Україні. Більше того, підприємець завжди намагається створювати сприятливі та пільгові умови фінансування для ветеранів АТО.
Таким чином, FinStream повністю профінансувала запуск та розвиток компанії FuseFoods.
Крок за кроком Юрій зі своєю командою виходили на ринки збуту своєї екологічної та якісної продукції. Вони розробили інноваційний метод упаковки, відібрали найкраще м’ясо українських виробників і зробили найсмачніші консерви тривалого зберігання. А частину грошей з продажів підприємці направляють на потреби людей, які постраждали від бойових дій в зоні АТО.
Проте найбільшої цінності їх продукція зазнала саме під час карантину та пандемії коронавірусу. Чому? Все просто. Українці почали масово скуповувати продукти харчування, особливо тривалого терміну зберігання. А продукція наших героїв вирізняється з поміж інших, адже в її складі майже 100% чистого м’яса.
Як стверджує CEO компанії FuseFoods: «Карантин збільшив попит на продовольчі товари в Україні. Крім того, ціна на переважну кількість продуктів збільшилися. Хоча саме м’ясо не дуже зросло в ціні за цей час. В середньому на 11%. Це не критично для нашого бізнесу. Адже ми переважно працюємо тільки з м’ясом. Проте якщо проаналізувати ринок м’ясної продукції в Україні, то він має бажати кращого. Значну кількість м’яса Україна імпортує з Польші. А так як зараз з’явилися проблеми з перевозками, то сподіваємося, що ціни на нього не будуть зростати.»

Спеціалісти компанії говорять, що продажі їхньої продукції значно зросли в онлайн форматі. Адже перед тим, як зачинити магазини на карантин, багато їх клієнтів (посередників) закупили значну кількість продукції, аби реалізовувати її через інтернет.
Також вони стверджують, що попит на їх продукцію збільшився серед великих торгівельних мереж. «Коли нам подзвонили з одного із супермаркетів, де ми реалізовуємо свій товар, і сказали, що місячну норму товару продали за один день, то ми не повірили. Нам здалося, що це просто жарти. Проте зараз ми працюємо без відпочинку, аби задовольнити попит. Ніхто не знає чим та коли закінчиться карантин. Проте нашому бізнесу це дало можливість заявити про себе та про свій продукт.» – сказав Юрій під час нашої бесіди.
На сам кінець хочу побажати власникам МСБ не втрачати надію та шукати шляхи диверсифікації й нових можливостей. Головне – це вловити тренди та слідкувати їм. У кожній кризі можна знайти шлях для розвитку. А компанія FooseFoods доводить це на власному прикладі.
Автор: Ярослав Цвіркун