Бюджет готової продукції та бюджет виробництва: приклади і розрахунки

Бюджет готової продукції

Підрахунок та прогнозування запасів готової продукції є дуже важливим. Це дозволяє нам, наприклад, вчасно задовольнити потребу клієнтів в необхідній кількості продукції на початку місяця (до того, як в поточному місяці дана продукція буде вироблена). Для цього виробничий відділ повинен активно співпрацювати з відділом продажів, щоб розуміти скільки продажів заплановано в найближчі місяці, квартали, півріччя, або роки. І таким чином, спланувати саме виробництво товарів. Щоб не сталося такої ситуації, що продажі різко збільшилися в свята, а виробничий відділ не встигає задовольнити попит. Або навпаки – на складах лежить багато товарів у вигляді запасів готової продукції, а його ніхто не купує. Далі термін зберігання проходить і зіпсований товар доводиться викидати.

ЩО ТАКЕ ГОТОВА ПРОДУКЦІЯ?

Готова продукція – це товари, які були повністю виготовлені в процесі виробництва або придбані в готовому вигляді, але ще не були продані покупцям.

Вартість запасів готової продукції вважається короткостроковим активом, оскільки очікується, що ці предмети будуть продані менш ніж за один рік. Загальна сума наявних запасів готової продукції на кінець звітного періоду зазвичай агрегується з витратами на сировину й незавершене виробництво, та відбивається в окремому рядку «Запаси» в балансі.

Слід розуміти, що в залежності від самого бізнесу й товарів, накопичення запасів готової продукції в компанії (яке можна побачити, наприклад, у фінансовій звітності) може бути, як позитивним, так і негативним фактором. Якщо ми розуміємо, що сам товар високоліквідний і може бути швидко реалізований, то це позитивний момент. Однак якщо товар є менш ліквідним і його в компанії багато, то це говорить про те, що слабо працює відділ продажів або взагалі на товар поганий попит.

ЯК РОЗРАХУВАТИ БЮДЖЕТ ЗАПАСІВ ГОТОВОЇ ПРОДУКЦІЇ?

Розглянемо наступний приклад. Компанія займається виробництвом та продажем дитячих іграшок. Прогноз продажів в кількісному та в процентному співвідношенні можна подивитися в таблиці нижче. Інформація була надана відділом продажів.

Припустимо після консультацій з різними департаментами (відділами) компанії було прийнято рішення, що незалежно від сезонності та інших факторів, запаси готової продукції на кінець місяця повинні складати 25% від загальної кількості прогнозованих продажів в наступному місяці. Така кількість товару у вигляді запасів готової продукції дозволить задовольнити первісний попит клієнтів до того моменту, поки в новому місяці не буде проведена (або закуплена) нова.

Таким чином, бюджет запасів готової продукції буде виглядати наступним чином.

Готова продукція: розрахунки

Необхідний запас [готової] продукції на кінець періоду = Прогноз продажів (прогнозована кількість продажів в наступному місяці) * 0,25 = 5 000 * 0,25 = 6 250

Як ми бачимо, на кінець січня необхідно в запасах залишити 6 250 одиниць готової продукції (25% від прогнозованої кількості продажів в лютому).

Далі з таким же підходом прораховуємо запаси на кінець кожного місяця.

Якщо говорити про початок періоду (тобто кожного місяця), то логічно, що на початок поточного місяця в запасах ми відображаємо те, що у нас залишилося на кінець попереднього місяця: на початок лютого у нас зазначено таку кількість товару, яку ми залишили в запасах на кінець січня.

ВИРОБНИЧИЙ БЮДЖЕТ

Бюджет виробництва розраховує кількість одиниць продукції, яка має бути вароблена, і визначається на основі комбінації прогнозу продажів та запланованого обсягу запасів готової продукції (зазвичай в якості страхового запасу для покриття непередбаченого зростання попиту).

ЯК РОЗРАХУВАТИ ВИРОБНИЧИЙ БЮДЖЕТ?

Виробничий бюджет

Прогноз продажів (прогнозна кількість продажів в наступному місяці) + Необхідний запас [готової] продукції на кінець періоду = Загальна кількість продукції, яка необхідна в поточному місяці

5 000 + 6 250 = 11 250

Загальна кількість продукції, яка необхідно в поточному місяці – та кількість готової продукції, яка у нас вже є на початок періоду (місяця) у вигляді запасів = Кількість продукції, яку необхідно виробити в поточному місяці.

11 250 – 1 250 = 10 000

Автор: Ярослав Цвіркун